Team HRCCT Hungary Scale Trial Championship 2020-as versenyszabályzat.
Többfordulós Scale Rc-triál kupasorozat, különböző talajú szabadtéri helyszíneken lebonyolítva.
Pár szó magáról a versenyről az újak kedvéért:
- Direkt nem jelöltük az új pontokat, illetve változásokat, mert akkor csak azt olvassátok el. Tessék elolvasni a teljes szabályzatot, ha valami nem tiszta, kérdezzetek minket.
- Létszámtól függően sorsolással kialakított csapatok. - Minden csapattagnak külön írjuk a hibapontjait, itt az idő nem számít - A csapattagok összes hibapontja és futott ideje adja a csapateredményt - A futamok végén csapat eredményt hirdetünk, viszont az egyéni bajnokságban mindenki a saját pontjai alapján elért eredménye után kapja meg a bajnoki pontokat. Pontegyenlőség esetén (az eddigiektől eltérően) a gyorsabb versenyző jutalmazzuk. (1-1 pont attól függően, hogy hányan értek el egyforma pontszámot) - A csapatok egymást pontozzák, (street - ultimate) ebben minden csapattagnak részt kell vennie! Ennek elmulasztása büntetést von maga után! - A csapat "egyszerre" rajtol. Az első embernél indul az idő és az utolsó csapattag beérkezésekor áll meg az óra. Egymást nem lehet hátra hagyni. Tulképpen egyszerre kell a csapatnak mozogni a pályán. Kivétel ez alól, ha valaki előremegy azért, hogy a pályát teljesítve kívülről segítse a többiek haladását. Így több autózás és nagyobb versenytávok mellett, továbbra is megmarad az egyéni év végi dobogó.
Gyerek kategória:
Minden 12 év alatti nevező automatikusan ebbe a kategóriába sorolandó! Ha a szülő úgy itéli meg, hogy gyermeke a felnőttekkel azonos szinten tudja a pályát teljesíteni, abban az esetben nevezhető a normál kategóriákba, azonban ezt a döntését a szervezők felülbírálhajták. Ha a szülő ezzel nem értene egyet, akkor lehetősége van Családi csapatként gyermekével együtt teljesíteni a versenytávot.
Járművek általános leírása:
- A futamokon műanyag, fa vagy fém alapú karosszériával lehet indulni. - Rajtolás csak teljes karosszériával (Lökhárítók, ajtók, ívek, plató, továbbra sem elég csak egy fülkét feldobni a vázra….stb.) - Első szélvédő kötelező. - Zárt kaszni esetében ajtók megléte. Tető nélküli (kabrió) illetve , ha csővázas építésű az autó, akkor teljes belső térrel kell rendelkeznie. (műszerfal, két ülés, váltókarok, pedálok, oldalpanelek) Ha csak az ablak van lehúzva, elég a "fél lexan" beltér is. - Lehajtott első szélvédő nem elfogadott. Kabrió kialakításnál az ülések mögött bukókeret kiépítése kötelező. Magasságának arányosnak kell lennie az autó méreteivel. - Ablaktörlők megléte, matrica egyik kategóriában sem elfogadott! - Egy járműre csak egy típusú és fajtájú gumiköpeny szerelhető. - Nem lehet 4 kerék kormányzás vagy csak hátsó kerék kormányzás, ha több tengelyed van akkor is csak az első tengelyen elhelyezkedő kerekek kormányozhatóak. - Az akkumulátort illetve bármilyen elektronikát csak az alvázra lehet fogatni, se a szervóra, se a linkekre, se a hidakra nem lehet tenni. (a szervó természetesen maradhat a hídon) - Mindhárom kategóriában érvényes pont, hogy az elektronikát el kell rejteni, vagyis ne lehessen pl az ablakokon át látni! - A versenyen minden olyan gépjármű részt vehet, ami scale (a valóságban is létező terepjáró ill. teherautó) karosszériával rendelkezik. - Mindhárom kategóriában a minimum tengelytáv 242mm.
Egyedi és épített Járművek:
- Minden EGYEDI ÉPÍTÉSŰ jármű, és olyan ami egyáltalán nem szerepel az 1:1 triál futamokon, külön elbírálásban vesz részt. - Az önhordó alvázakon kívül (tamiya cc-xc), csak a valós életben is használt párhuzamos létraváz használható. (Kérdéses megoldásoknál az 1:1 es autó fotóit a szervezőknek a versenyt megelőzően el kell juttatni.) A Jármű alvázának a jelenlegi pl. Axial SCX vagy HRCCT home-made párhuzamos létraváz méreteit kell figyelembe venni, és a kasznifelépítményt kell hozzáméretezni úgy, hogy annak arányai az utcai használatú autókkal megegyezőek legyenek (fotók). - Crawler és egyéb váz használata tilos. - Minden olyan jellegű kasznifelépítmény, alváz módosítás amely kérdéses lehet, a versenybíróságnál kell előterjeszteni a megépítés előtt! (elkerülendő hogy olyat épít valaki amivel nem indulhat) - Gyári tartozék le ill. felszerelése lehetséges. - Tilos a DIG vagy bármilyen mechanikus és elektronikus hidankénti fékező rendszer használata!
Jármű felfüggesztései:
- A járművek lehetnek független kerék felfüggesztésűek vagy merev hidakkal szereltek. - A járműveknek 4db gátlóval kell rendelkezniük. - Mindhárom kategóriában használható a "cantilever kit" felfüggesztés, maximum 50mm-es gátlóval és egy tolórúddal.
Hajtás:
- A járműben motor vagy akkumulátor teljesítmény megkötés nincs. - Az autó előrehaladását csak a járművön lévő kerekekkel lehet végrehajtani, kivétel ez alól a csörlőzés, ebben az esetben a csörlőkötéllel is húzható az álló kerekekkel csúszó autó. - A meghajtást 1 motor és 2+1 kardántengely biztosíthatja (nincs MotorOnAxle)
Homokvas és annak használata:
- A járművet fel lehet szerelni 1 pár méretét tekintve maximálisan : 120×40×5mm "homokvassal" amit a menet ideje alatt a járművön kell elhelyezni. Használatuk csak a valósággal megegyező módon, vagyis csak áthidalásra használható. Minden egyéb kiegészítő ami a jármű részét képezi (pl platón, csomagtartón található) nem használható a menet alatt semmilyen előrejutási segédletként, kivétel ez alól a vontatókötél. A Homokvas anyaga szabadon választott, de csak scale kinézetű és kialakítású használható! Csörlő és csörlőzés: - Szakaszonként mindenki egy ingyenes csörlőzést hajthat végre, ezután az összes kötés 5 pont büntetésért hajtható végre. Kötésnek minősül az amikor a csörlőt beakasztottuk egy fix pontra majd a csörlőzés végeztével az akasztót (karabiner, karika,kampó) áthelyezzük egy másik pontra. - Új csörlőzési pontnak számít az is ha a kötél elszakad és össze kell kössük vagy az akasztópontból kiesik kifordul a kampó és újra ugyanabba a pontba visszaakasztva tudunk tovább csörlőzni. Háromszögezésnél ez annyiban változik, hogy ha az autón nem változtatod a kötési pontot de a csúcsot átrakod, az is új kötésnek minősül. - Ha a csörlőzés közben a két kötési pont ugyan nem változik, de az autón áthúzott kötél kiakad, az nem számít új kötésnek. - A csörlőkötelet egyszerre csak egy kapupáron lehet áthúzni. - Az autók haladását a vontatókötéllel büntetés nélkül lehet segíteni, mindaddig, amíg az ebben résztvevő autók közül bármelyiknek a csörlőkampójába nem akasztasz. Ebben az esetben ugyanúgy jár érte a "csörlő büntetőpont" Kapunként egy alkalommal ingyenesen használhatod a vontatókötelet mint fix "csörlő", de minden további kötésért már jár a "csörlő büntetőpont" A csörlőzési pont megválasztása: - Ez bármilyen a terepen elhelyezkedő tárgy lehet (kő, hasadék, fatönk, gyökér vagy gödör) amelybe akasztjuk a csörlőkötelünket, vagy a "csörlő eke" végét. Egyéb akasztási pontnak csak a kötelező tartozék "csörlőkapa" használható!
A verseny:
- A csapatok egymást pontozzák. A csapat minden tagjának jelen kell lenni a pontázásnál, különben a hiányzónak 30 büntetőpont jár. (persze pl WC-re el lehet menni) Bármilyen felmerülő kérdésben a szervezők segítséget nyújtanak. - A futamoknál elsősorban nem az időé a döntő szerep. Sokkal lényegesebb az autó valósághű kinézete és a minél precízebb vezetés. - Egy nevező egy versenyen, kizárólag egy autóval és egy kategóriában nevezhet. - Egy autóval több versenyző nem indulhat. (kivéve indokolt esetben) - A versenyen akadályokat kell adott helyeken leküzdeni, kihelyezett kapuk között áthaladva. - A kapupárok szélessége kategóriánként változó lehet. (24-30cm) - Az a versenyző illetve csapat győz, akinek a legkevesebb pontja van a végelszámolásnál. - Minden induló +200 ponttal indul neki a futamoknak, de ez csak az egyéni értékelésnél számít. - A futam teljesítése után a meglevő pontokhoz hozzáadódnak az elkövetett hibák büntető pontjai. - A kapupárok bármilyen érintése (tolatásnál is) a jármű bármely részével +15 büntető ponttal jár. A kapuk két pálcája külön számít, de csak 1-1 alkalommal (max 30pont) addig amíg az autó teljes hosszában el nem hagyja a kaput. Ha már áthaladtál a kapun és tolatás közben újból nekimész az ismét 15 hibapontot jelent oldalanként. - A kaput csak normál módon, "talpon" lehet teljesíteni. borulás közben nincs teljesített kapu! - Borulás kapuban = pályaelhagyás 30pont, ezután az autót a kapu elé visszahelyezve folytatható a verseny! - Teniszlabdás kapunál a merőleges meghosszabbítás a mérvadó, (nem megközölhető a bója) - A kapuérintést a vezető bíró ítéli meg és jelzi hangosan a versenyzőknek. - A jármű bármilyen kézzel vagy egyéb tárgyal való érintéséért +30 pont büntetés jár. Kivételt képez ez alól a segédeszköz használata, ami az autó tartozéka kell legyen, a verseny menete alatt is. (Ez lehet csörlő, kötél, rámpa, stb.) Ebben az esetben a versenyző az autóhoz nyúlhat büntetőpont nélkül. - A pálya vonalát jelző szalagok, bannerek, táblák érintéséért (érintésenként) +15 pont büntetés jár. - Minden akadályt meg kell próbálni teljesíteni. Ha nem sikerül, akkor a versenyző ezt jelzi a versenybíráknak és ha valóban megvolt a próbálkozás, akkor mehet tovább a kaput kikerülve vagy az autót a kapu után helyezve! Ha versenyző egyértelműen letarolja a kaput, azért 30pont büntetés jár! - Kapu kihagyása vagy pályaelhagyás +30 büntetőpont - A verseny menete alatti meghibásodásnál az autót, szakaszonként maximum egyszer lehet javítani, erre 1x 5perc javítási idő áll a rendelkezésére, de az óra nem áll meg. - Műszaki hiba miatt kiesett versenyző után, a csapat megkapja a kihagyott kapukért járó büntető pontokat. - Az indulási sorrend minden futamon helyszíni sorsolással dől el. - Jármű vagy versenyző ellen óvást csak az eredmény kihirdetéséig fogadunk el, utána ez már nem lehetséges.
Gyakorlás:
- Verseny előtt gyalogos pályabejárás nincs!!! - Versenyen kívüli játék lehetséges annak, aki teljesítette a versenyt vagy nem indul (2.4Ghz-es rádióval vagy egyeztetett frekvencia mellett) Mindezt teheti a pályán kívül a versenyt nem zavarva. - A verseny menete alatt a pályára ráhajtani tilos, ez automatikus kizárással jár.
Scale pontok:
- Nincsenek külön bónusz pontok (kivéve STREET osztály gumiméret)
Gépátvétel:
- Azért, hogy a futamokon időt spóroljunk, az első futamnál mindenkinek kitöltünk egy "homologizációs" lapot. Ezeket fogjuk használni a futamokon pl a sorsolásokhoz illetve a pontozásnál. Természetesen ezeket (hogy ne vesszenek el, vagy ne maradjanak otthon) minden futam után a szervezőknél le kell adni.
Minden géposztályban látható helyen kötelező elhelyezni az alábbi kiegészítőket:
- Működő csörlő, ez továbbra is rejtve maradhat - Alap világítás (2 fehér elöl és 2 piros hátul) - 1db láda - 1db használható vontatókötél - 1db üzemanyag tároló kanna - Ablaktörlő lapátok megléte elől, matrica nem elfogadott - 1db elsősegély doboz - 1db rendszám, Magyar zászlóval és „H” betű jelzéssel - Pullpal (csörlőkapa) - Homokvas 1pár - Vízmentes (vízálló) elektronika. - Használható pótkerék (csak a Street kategóriában) - Poroltó - Kötelező látható rögzítés! Nincsenek platón álló kannák, ide-oda guruló eü dobozok és pattogó ládák. Mivel a homokvasat és az ekét használjuk, ezek kivételt képeznek.
Minden géposztályban lényeges, hogy bármilyen hiányzó kötelező tartozékért +30 büntetőpont/db jár, továbbá minden kötelező tartozéknak látszódó helyen kell lennie!! (plató, tetőcsomagtartó...)
Kategóriák kötelező érvényű szabályai:
STREET (class1)
- A karosszérián a kerekek nem lóghatnak túl előre vagy hátra, oldalirányban a kerekek maximum 5mm-t lóghatnak ki a karosszéria alól. (sárvédő ívek alatt) A kasztnira csak a gyárival megegyező szélesítések kerülhetnek föl! ( rc4wd, SDI, Loops) - A jármű kerekeinek a kerékjárati ívek alatt pontosan kell elhelyezkedniük. - Kemény karosszéria. (no lexan) - Első szélvédő és ablakok megléte (lehúzott ablak vagy ablak nélküli autónál kötelező legalább fél belteret kiépíteni) - Átlátszó első szélvédő vagy oldalablaknál minimum fél beltér kötelező. - Lökhárítók megléte kötelező, aminek minimum az autó homlokfalával megegyező szélességűnek kell lennie. - 1.55, 1.7 vagy 1.9 kerékméret maximum 100mm-es gumival. - Gátlók dőlése a függőlegestől (előre - hátra) maximum 20°-kal térhet el. - A nyomtáv minimális szélessége 190mm (gumik külső oldalán mérve) - A karosszéria minimális szélessége (szélesítések nélkül a kilincseknél mérve): 140mm - Az autók minimális tengelytávolsága 242mm. - NEM engedélyezett a karosszéria elejének és végének összehúzása (szélesség megvágása!) - Módosítás nélküli karosszéria, nincs megnyújtott gyárival meg nem egyező tengelytáv ill karosszéria. (egyedi építésnél külön elbírálás) - Lökhárítók megvágása, cseréje engedélyezett, de passzolniuk kell az autó és a kategória stílusához. - Csak egy csörlő engedélyezett. - Nincs portál hajtás. - Zárt karosszériánál, dobozon belüli kötelező cuccok csak akkor engedélyezettek, ha legalább fél (lexan) beltér van. - Csak scale gumik, (nincs crawler gumi) - Pótkerék, ami méretre kb stimmeljen azokkal mint amin gurul az autó és bármikor felszerelhető legyen az autóra! - 95mm alatt 25 pont gumibónusz
ULTIMATE HARD
- Ebben a kategóriában elég ha 2 kerék eléri a karosszéria külső vonalát (hozzáér)! - Minimum nyomtáv 210mm (kerék külső oldalán mérve) - Csak kemény karosszéria. - Truggy és csővázas autók engedélyezettek! Itt minimum követelmény a fülke mögötti bukókeret kiépítése, amit ki kell támasztani a vázhoz. - Csőváz és lexan panelek, nem számítanak kemény kaszninak! (stirol panelekkel ok) - Engedélyezett a karosszéria elejének és végének összehúzása (szélesség megvágása!) maximum váz szélességig! - A karosszéria minimális szélessége (szélesítések nélkül a kilincseknél mérve): 160mm - A lökhárítóknak nem kell kiérni a karosszéria széléig, de illeszkedniük kell az autó jellegéhez! - A kerekek nem lóghatnak túl az autón (váz + lökhárítók) előre és hátra! - A jármű kerekeinek a kerékjárati ívek alatt pontosan kell elhelyezkedniük, azonban egy tengelyen az autó jellegéből adódóan (pl. Jeep) maximum 10mm-t el lehet térni! - Gátlók dőlése a függőlegestől maximum 20°-kal térhet el, kivéve truggy, csővázas és hasonló építésű autók, ahol a hátsó tengelyen a gátlók dőlése maximum 45° lehet! - 1.55, 1.7, 1.9 vagy 2.2 kerékméret maximum 120mm-es gumival, itt nincs gumibónusz. - Első szélvédő és ablakok megléte (lehúzott ablak vagy ablak nélküli autónál kötelező legalább fél belteret kiépíteni) - Első és hátsó csörlő is engedélyezett. - Legalább váz szélességű plató, vagy vázborítás még csővázas kialakításnál is.
Minden autó, amely nem felel meg a STREET szabályzatnak, automatikusan ide sorolandó, de meg kell felelnie a fenti szabályoknak!
ULTIMATE LEXAN
- Ebben a kategóriában ugyanazok a szabályok vannak érvényben mint az Ultimate HARD-ban, de itt csak lexan kasznikkal lehet indulni (honcho, dingo, jeep, G6 verziók, deadbolt, proline stb kasznik). - Nincsenek "fél" kasznik, tehát ha csak egy fülke van a vázon, akkor a kötelező váztakaráson kívül bukócső kialakítása is kötelező. A fülke mögötti kaput legalább két helyen a hátsó részhez ki kell támasztani. - A kötelező tételek itt is ugyanazok, mint a másik két kategóriában. - Lökhárítók megléte kötelező, de az autó jellegétől függően a hátsó lökös elhagyható.
- Mindhárom kategóriára érvényes pont, hogy csak befejezett autóval lehet részt venni a futamokon. (festés, építés, stb...) továbbá a papírból készült kötelező zartozékok nem elfogadottak!!
Nevezés, verseny és bajnokság menete:
Minden kategóriában 5fő induló létszám a minimum!
Gépátvétel:
- Nincs, "majd mindjárt hozom" kiegészítő. Ami nincs ott és kötelező, azért jár a 30 bünti pont!
Nevezési díj:
Előnevezéssel: 2000.- Helyszíni nevezéssel: 2500.-
- A Kupasorozat pontgyűjtő rendszerben működik, mely az év végén adódik össze. Év végéig a legtöbb pontot összegyűjtött versenyző nyeri meg az adott év kupáját.
- Bármilyen Bírói döntéssel szemben óvást nem fogadunk el.
VERSENYEN ELÉRT HELYEZÉSEK PONTOZÁSAI :
I. hely – 20pont II. hely – 18pont III. hely – 15pont IV. hely - 12pont V. hely - 10pont VI. hely - 8pont VII. hely – 6pont VIII. hely – 4pont IX. hely - 2pont X. hely - 1pont
Olvassátok, értelmezzétek, ha valami nem tiszta, akkor kérdezzetek. Ne egymást, hanem minket!
Üdv Leo
_________________ RC4WD TF2 Marlin Crawler, RC4WD TF2 Toyota 4Runner RC4WD TF2 SWB Jeep Wrangler, RC4WD TF2 LWB Toyota SR5 Vanquish VS4-10 Jeep JK, SCX10 Jeep Wrangler, TT Subaru, - RC4WD TEAM DRIVER - CRAZY-CRAWLER TEAM DRIVER - TOPMODELLISMO TEAM DRIVER -
|